Ford TT 1922 modell – et sjeldent restaureringsobjekt

Johnny G. Stene
Prosjektleder, Drangedal bygdetunlag

I 2015 overtok Drangedal Bygdetunlag en Ford TT 1922 modell. Denne bilen er en sjelden lastebilmodell som det neppe finnes mange, om noen, maken til i Norge.

Ford TT-modell 1923. Benyttet som buss i Sverige

Initiativtakerne til gaven var Dorthe Vogsland (f 1917 – d 2018) og Gudrun Vogsland (f 1923 – d 2016) fra Bostrak i Drangedal. Givere er arvinger etter Dorthe`s og Gudrun`s far, Peder Vogsland.

Peder Vogsland kjøpte bilen i 1922 som chassis. Han satte på to påbygg. Lasteplan med tipp og passasjer-påbygg. Begge eksisterer fortsatt, men Drangedal bygdetun har valgt å sette på passasjer-påbygget i første omgang.

Marie og Peder Vogsland

Bilen ble ofte benyttet til høykjøring og transport av kumøkk fra butikken til Peder Vogsland og hans kone Marie på Bostrak, hvor det ble fraktet til Vasane, et lite bruk nede ved Bjorvatn i Drangedal.

Målet er at bilen skal være i kjørbar stand til veteranvogntreff på Drangedal bygdetun, 6. september 2020.

En større variant av en berømt lillebror
Ford modell TT var en større variant av Ford Model T (T-Ford), med en total lastevekt på 1000 kg. T-Ford var blitt produsert siden 1908, men slo for alvor igjen etter at Henry Ford i 1913 innførte samlebåndsprinsippet på fabrikkene sine. Dette gjorde et enormt løft i produksjonen mulig. Fra en sammensetningstid for et chassis

Ford TT-modell. Brosjyre fra 1923

på 12 timer og 30 minutter, ble det med samlebånd redusert til 2 timer og 40 minutter. Innen 1918 var halvparten av alle biler i USA T-Forder. Med referanse til T-Forden skal Henry Ford ha uttalt: “En kunde kan få sin bil i den fargen han ønsker, så lenge fargen er sort.” Dette var fordi sort maling var den som tørket fortest, mens tidligere modeller hadde vært tilgjengelige i en rekke farger.

Når det gjelder vår modell, Ford TT, ble denne ofte solgt som chassis slik at kjøperen selv kunne bygge karosseri etter behov. Chassiet ble brukt til å bygge til både lastebiler og busser. Den ble masseprodusert mellom 1925 og 1927, men produksjonen startet allerede i 1917, og 1922-modellen ble produsert i ca. 154.000 eksemplarer.

Vår Ford TT utenfor butikken til Peder Vogsland, på vei til restaurering

Selv om TT-Ford med sine 1 tonn var langt tyngre enn T-Ford, har den lik størrelse på motor og girkasse. Bilen har 20 HK og oppnår en toppfart på rundt 35 km/t.

Ford modell TT ble erstattet av Ford modell AA lastebil i 1928.

Kilder:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Model_TT , https://no.wikipedia.org/wiki/Ford_Model_T og https://www.conceptcarz.com/vehicle/z16192/ford-model-tt.aspx

Flere artikler


Knut Buen Og Halvor Kleppen Foto Gro B. Røiland Bø Blad

Velkommen til Drangedalsdagene 2024!

Hold av helga 29. -30. juni til Drangedalsdagene! I år vil Drangedalsdagene gå over to dager: 29. juni på Toke […]

Les mer
Oversikt over Onsdag på tonet-konsertrekke 2024

Velkommen til Onsdag på tonet-konsertrekke 2024!

Velkommen til Onsdag på tonet – konsertrekke på Drangedal bygdetun  Drangedal bygdetunlag fortsetter med Onsdag på tonet-konsert de fire første […]

Les mer

Årsmøte i Drangedal bygdetunlag 27. mai 2024

Velkommen til årsmøte i Drangedal bygdetunlag Drangedal bygdetunlag inviterer gamle og nye medlemmer til årsmøte mandag 27. mai kl.18 i […]

Les mer