Ford TT 1922 modell – et sjeldent restaureringsobjekt

Johnny G. Stene
Prosjektleder, Drangedal bygdetunlag

I 2015 overtok Drangedal Bygdetunlag en Ford TT 1922 modell. Denne bilen er en sjelden lastebilmodell som det neppe finnes mange, om noen, maken til i Norge.

Ford TT-modell 1923. Benyttet som buss i Sverige

Initiativtakerne til gaven var Dorthe Vogsland (f 1917 – d 2018) og Gudrun Vogsland (f 1923 – d 2016) fra Bostrak i Drangedal. Givere er arvinger etter Dorthe`s og Gudrun`s far, Peder Vogsland.

Peder Vogsland kjøpte bilen i 1922 som chassis. Han satte på to påbygg. Lasteplan med tipp og passasjer-påbygg. Begge eksisterer fortsatt, men Drangedal bygdetun har valgt å sette på passasjer-påbygget i første omgang.

Marie og Peder Vogsland

Bilen ble ofte benyttet til høykjøring og transport av kumøkk fra butikken til Peder Vogsland og hans kone Marie på Bostrak, hvor det ble fraktet til Vasane, et lite bruk nede ved Bjorvatn i Drangedal.

Målet er at bilen skal være i kjørbar stand til veteranvogntreff på Drangedal bygdetun, 6. september 2020.

En større variant av en berømt lillebror
Ford modell TT var en større variant av Ford Model T (T-Ford), med en total lastevekt på 1000 kg. T-Ford var blitt produsert siden 1908, men slo for alvor igjen etter at Henry Ford i 1913 innførte samlebåndsprinsippet på fabrikkene sine. Dette gjorde et enormt løft i produksjonen mulig. Fra en sammensetningstid for et chassis

Ford TT-modell. Brosjyre fra 1923

på 12 timer og 30 minutter, ble det med samlebånd redusert til 2 timer og 40 minutter. Innen 1918 var halvparten av alle biler i USA T-Forder. Med referanse til T-Forden skal Henry Ford ha uttalt: “En kunde kan få sin bil i den fargen han ønsker, så lenge fargen er sort.” Dette var fordi sort maling var den som tørket fortest, mens tidligere modeller hadde vært tilgjengelige i en rekke farger.

Når det gjelder vår modell, Ford TT, ble denne ofte solgt som chassis slik at kjøperen selv kunne bygge karosseri etter behov. Chassiet ble brukt til å bygge til både lastebiler og busser. Den ble masseprodusert mellom 1925 og 1927, men produksjonen startet allerede i 1917, og 1922-modellen ble produsert i ca. 154.000 eksemplarer.

Vår Ford TT utenfor butikken til Peder Vogsland, på vei til restaurering

Selv om TT-Ford med sine 1 tonn var langt tyngre enn T-Ford, har den lik størrelse på motor og girkasse. Bilen har 20 HK og oppnår en toppfart på rundt 35 km/t.

Ford modell TT ble erstattet av Ford modell AA lastebil i 1928.

Kilder:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Model_TT , https://no.wikipedia.org/wiki/Ford_Model_T og https://www.conceptcarz.com/vehicle/z16192/ford-model-tt.aspx

Flere artikler


Sagbygget er nå klar til å vises fram for publikum.

Nytt utstillingsbygg – Sagbygget

Sagbygget blir i disse dager ferdigstilt og er åpent for publikum på Åpen gård 25. august og på Veteranvogntreff 1. […]

Les mer
Ny fotoutstilling i Nystue

Ny fototutstilling i Nystua

Utstilling i Nystua. Vi har nå vald ut ein del gamle bilete som er hengt opp i møterommet på Bygdetunet. […]

Les mer

Velkommen til Veteranvogntreff på Drangedal bygdetun!

Vi gleder oss til å igjen arrangere høstens vakreste eventyr – veteranvogntreff på Drangedal bygdetun! Her vil du få oppleve […]

Les mer